معرفی انوع پسته برای یک خرید موفق

حتما بارها اتفاق افتاده که برای خرید پسته به آجیل فروشی مراجعه کنید، اما در میان انواع پسته های موجود سردرگم شده اید و به ناچار به فروشنده اعتماد می کنید. برای یک خرید موفق پسته، شما را با انواع پسته های موجود در ایران آشنا می کنیم.

خاستگاه و خواص پسته

پسته یکی از مشهورترین آجیل‌ های شناخته شده در ایران است. پسته دارای ارزش غذایی بالایی بوده و از خواص بی‌مانندی برخوردار است. از آن جمله می‌توان به اینکه پسته سبب کاهش کلسترول بد و بهبود سلامت قلب می‌شود اشاره کرد. خاستگاه پسته به ایران باز می‌گردد. در حال حاضر نیز علی‌رغم همه فشاری که روی صنعت پسته ایران وجود دارد، هنوز هم پسته ایران از نظر کیفیت حرف اول را می‌زند. از نظر حجم تولید نیز پسته ایران پس از آمریکا در رده دوم قرار دارد. پسته ایران هم در بازار های داخلی و هم در بازار های خارجی بسیار طرفدار دارد و لازم است برای فروش و عرضه بهتر این محصول چه با کیفیت صادراتی و چه با کیفیت داخلی از انواع آن آگاه باشیم.

خاستگاه و خواص پسته

انواع پسته موجود در ایران

مسلما انواع پسته ایران و فرآورده های آن بسیار متنوع می باشد با این حال می توان پسته ایران را بیشتر به پنج دسته تقسیم کرد:

  • پسته کله قوچی
  • پسته بادامی
  • پسته احمدآقایی
  • پسته اکبری
  • پسته فندقی

انواع پسته در ایران

پسته کله قوچی

پسته کله قوچی یکی از ارقام مشهور پسته در ایران است که با نام تجاری جامبو در جهان شناخته می‌شود.  مغز درشت فندقی شکل و ثمردهی خوب آن سبب گسترش و محبوبیت پسته کله قوچی گردیده است. زمان برداشت پسته کله قوچی دهه دوم شهریور ماه است. این پسته به دلیل حجم بالای تولید آن در کشور، در مقایسه با انواع دیگر پسته از قبیل پسته اکبری، قیمتی بسیار مناسب‌تر نیز دارد. پسته کله‌قوچی برای اولین بار توسط فردی به نام حاج علی شریفی در روستای دهنو رفسنجان شناسایی و انتخاب گردید. به همین دلیل به نام پسته حاج شریفی نیز معروف است. مناطق عمده گسترش پسته کله قوچی استان کرمان بوده ولی در سایر استان‌های کشور نیز به صورت پراکنده وجود دارد.

پسته کله قوچی

پسته بادامی

همانطور که از نام این پسته معلوم است دارای میوه‌ای بادامی شکل، ریز و خنجر شکل می‌باشد. پسته بادامی جزو ارقام زود گل بوده و در نیمه اول مرداد ماه قابل برداشت است. بنابراین یکی از ارقام خیلی زودرس به شمار می‌آید.

پسته بادامی

پسته احمدآقایی

پسته احمد آقایی یکی از نمونه‌های جدید پسته تجاری در ایران است. این پسته برای اولین بار توسط فردی بنام احمد آقا فروتن در احمدیه نوق شناسایی و انتخاب گردید. به همین دلیل به آن پسته احمدآقایی گفته می‌شود. از ویژگی های بارز این نوع پسته، عملکرد بالا و زمان کم لازم برای برداشت آن می‌باشد. مغز پسته احمد آقایی شکلی کشیده دارد. فصل برداشت این محصول اواخر تابستان می باشد. نکته مهم در رابطه با پسته صادراتی احمد آقایی، صادرات بیش از 90% این محصول به خارج از کشور می باشد.

پسته احمدآقایی

پسته اکبری

پسته اکبری از شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین انواع پسته‌های صادراتی ایران در جهان به شمار می‌رود. این پسته از پسته‌های خندان است و در سایر کشورهای جهان با عنوان پسته ایرانی شناخته می‌شود. این پسته دارای سایزی کشیده و یا بسیار کشیده است. شکل میوه پسته اکبری بادامی است. درصد خندانی این نوع پسته بالا بوده و دارای مغزی به رنگ بنفش و قهوه‌‌ای و رنگ پوست کرم استخوانی تیره می‌باشد. به دلیل شکل ظاهری و لوکس آن در بین انواع دیگر پسته‌ها دارای قیمتی بالاتر است و دست چین آن پسته‌ای لوکس و مجلسی به‌حساب می‌آید. پسته اکبری در اواخر دهه سی شمسی توسط حاج اکبر بسنجیده، در روستای عباس‌آباد امین از توابع بخش کشکوئیه شهرستان رفسنجان، شناسایی و تکثیر شد.

پسته اکبری

پسته فندقی

پسته فندقی که به پسته اوحدی نیز معروف است، یکی از مهم‌ترین ارقام تجاری پسته به‌حساب می‌آید. به طوری که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد باغات پسته رفسنجان را شامل می شود. میوه این رقم از نمونه گرد و به شکل فندق است. این پسته بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ در روستای فتح‌آباد رفسنجان توسط مهدی اوحدی شناسایی و انتخاب گردید. زمان برداشت این رقم پسته دهه اول شهریور ماه می‌باشد.

پسته فندقی

انواع دیگر پسته

انواع مختلف دیگری نیز از پسته وجود دارد که در هنگام خرید می توانید آن‌ها را مشاهده کنید مانند:

  • پسته سفید نوق
  • پسته قزوینی
  • پسته شاه پسند دامغان
  • پسته خنجری دامغان

همچنین تعدادی پسته دیگر هم وجود دارد که به دلیل عدم معروفیت آن‌ها از آوردن توضیح درباره آن‌ها اجتناب کرده و تنها به ذکر نامی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. نام برخی از این پسته‌ها به این قرار است؛

ایتالیایی، رکن آبادی، واحدی، بادامی راور، شیخ پسته جباری، هراتیف نیش کلاغی، غنوری، بادامی کج، سید علی‌آقایی بادامی، سیف‌الدینی، پوست کاغذی، شت آبادی، ابراهیم آبادی، ممتاز تاج آبادی و تعدادی دیگر از این قرار هستند.

انواع دیگر پسته

بهترین نوع پسته صادراتی 

با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم حتما متوجه شده اید که چه پسته ای بهترین نوع پسته صادراتی می باشد. ولی به طور خلاصه می توان گفت که به ترتیب پسته های فندقی ، احمد آقایی، کله قوچی و اکبری جزء بهترین انواع پسته صادراتی است که به کشورهای مختلف صادر می گردد. معمولا پسته های فندقی و کله قوچی بیشتر به اروپا صادر می شود و پسته های احمد آقایی و اکبری به کشورهای حوزه خلیج فارس.

صادرات پسته