از جمله فرآورده های پسته، پودر پسته و دندانه پسته هستند که کارخانه ها با در نظر گرفتن سطح تقاضای مشتریان سعی می کنند به تولید آنها مبادرت ورزند. به منظور جلب توجه مشتریان، این محصولات در بسته بندی های مختلف عرضه می شود.

پودر پسته

تولید پودر پسته در ایران از جایگاه اقتصادی والایی برخوردار است. اما هزینه تولید آن بسیار زیاد است.

از نظر روش تولید پودر مغز پسته باید گفت که در این زمینه امروزه از پیشرفته ترین نوع دستگاه ها استفاده می شود. در همین راستا ابتدا پسته های دهان بسته توسط دستگاه های مغزگیر مغز می شوند تا برای پودر شدن آماده شوند.

سپس مغزهای پسته وارد دستگاه آسیاب می گردند تا به خوبی پودر و یکدست شوند. پودر مغز پسته بعد از آماده شدن اغلب به منظور رعایت نکات بهداشتی و تازه ماندن به صورت بسته بندی در می آیند.

مصارف پودر پسته

استفاده از پودر پسته در صنایع شیرینی سازی بیشتر انجام می گیرد و در تولید محصولات زیر کاربرد دارد:

  • شیرینی پسته ای
  • بستنی
  • دسر
  • فرنی
  • سوهان
  • گز
  • و …

این پودر آن قدر ارزشمند است که یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت گذاری این محصولات به شمار می رود. هر چه میزان پسته در یک شیرینی بیشتر باشد،  نرخ و ارزش آن شیرینی بالاتر می رود. در این جا می توان به سوهان و گز اشاره کرد که یکی از شاخصه های اصلی قیمت گذاری آنها، همین میزان پسته می باشد.

خواص پودر پسته

پودر پسته نیز مانند میوه اصلی آن دارای مزایای مختلفی می شود. از جمله خواص آن می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. برای بر طرف کردن کم خونی
  2. تقویت کننده بدن
  3. تقویت کننده حافظه
  4. برطرف کردن مشکلات گوارشی
  5. درمان سرفه
  6. مفید برای کبد
  7. آرامش دهنده
  8. و …

شاخص کیفیت پودر پسته

پودر پسته با کیفیت بالا دارای این مشخصات می باشد:

  • خالص است.
  • از بهترین پسته تولید شده
  • تمیز می باشد و دارای خورده پوسته و خس و خاشاک نمی باشد.
  • برندهای معتبر تولید کرده باشند.
  • قیمت مناسبی داشته باشد.

با توجه به این شاخصه ها می توان پودر پسته با کیفیت بالا را خریداری کرد و قیمت آن در بازار به میزان کیفیت آن بستگی دارد.

در حال حاضر به دلیل نوسانات قیمتی و هزینه های ناشی از عملیات تبدیل پسته به پودر نمی توان پودر آن را به ارزانی به فروش رساند. اما می توان مغز پسته با کیفیت پایین تر را به پودر پسته تبدیل کرد که این هزینه کمتری را نسبت به خرید پودر پسته دارد ولی کارایی نوع ارگانیک و اصل را ندارد.

مغز پسته دندانه (گرانول پسته)

یکی دیگر از انواع مغز پسته، دندانه یا گرانول پسته است.

این نوع از مغز پسته همانند مغز لپه در زمان شکسته شدن پسته های دهان بسته به دست می آیند. از نظر سایز و اندازه این نوع مغز از مغز لپه ریزتر و کوچک تر است و معمولا اندازه آن بین ۲ تا ۵ میلیمتر میباشد. معمولا مغز های دندانه در هنگام شکستن پسته دهن بست جهت مغز کردن در دستگاه های خرد کن پسته تفکیک میشود که دارای پوست سخت پسته میباشد و لازم است جدا شود.

مصارف گرانول پسته

این نوع محصول به جهت قیمت و ریز بودن آن مصارف گوناگونی از جمله برای پودر کردن و مصارف کارگاه های شیرینی دارد و به علت اینکه روی محصول نمیچسبد یک عامل تزئینی مطلوب و جایگزین خوبی برای پودر پسته است.

مغز پسته شکسته بهترین جایگزین برای مغز پسته در مصارف قنادی‌ها جهت تهیه انواع شیرینی، کیک، قطاب، حلوا و بستنی می‌باشد. چرا که امروزه با فشارهای اقتصادی قدرت خرید مردم به مراتب کاهش یافته و اکثریت به دنبال اجناس و کالاهایی هستند که هم ارزانتر باشند و هم کیفیت قابل قبولی داشته باشند. کیک، شیرینی، قطاب، گز، سوهان و بستنی از جمله محصولاتی هستند که تولید کننده ها می توانند با کاهش هزینه های تولید، محصولی ارزانتر به دست مصرف کننده بدهند. بنابراین یکی از راه های کاهش هزینه های تولید محصولات قنادی، استفاده از مغز پسته دندانه است.