مجموعه تذرو در راستای فرآوری محصولات پسته و بادام، اقدام به تولید و عرضه خلال پسته درجه یک نموده است.

این کارخانه با شعار پرهیز از خام فروشی و رعایت اصل کیفیت و با بهره گیری از خلاقیت مدیران و کارکنان خود، گام بزرگی در تحول تولید این محصولات برداشته است.

خلال پسته

خلال پسته یکی از گرانترین و خوشمزه ترین فرآورده های پسته است. خلال پسته درجه یک بیشتر در رفسنجان تولید می شود که در این نوع خلال از بهترین مغز پسته استفاده شده است. کیفیت خلال پسته باتوجه به رنگ مغز، سالم بودن، اندازه، طعم و روغن آن می تواند متفاوت باشد. از ویژگی های خلال پسته درجه یک می توان به سبز رنگ بودن، کشیده بودن و فاقد هرگونه پوست پسته، چوب و … اشاره کرد.

طریقه نگهداری در منزل به این شکل است که باید بلافاصله در فریزر نگهداری شود و میتوان به مدت یکسال خلال را به این روش در فریزر نگهداری کرد.

نحوه تولید خلال پسته

کیفیت خلال پسته تا حد زیادی وابسته به پسته اولیه ای می باشد که قرار است خلال ها از آن تولید شوند.
برای همین منظور باید از مغز پسته هایی کاملا سبز استفاده شود که از نظر طعم و روغن هم مناسب باشند.

پسته کله قوچی جسم فندوقی دارد. مغز آن به رنگ ارغوانی و رنگ پوسته ی خاکستری دارد و برای خلال بسیار مناسب است.

پسته احمد آقایی نیز مانند پسته اکبری شکلی بادامی دارد و کشیده تر است و برای خلال بسیار مناسب است.

بعد از انتخاب نوع پسته خام، باید مغز شوند و مغز های تولید شده برای مدت کوتاهی در داخل آب قرار بگیرند تا بتوان پوست رویی مغز پسته را از آن جدا کرد. این پوسته گلدار علاوه بر اینکه فرآیند تولید خلال را دشوار می کند در صورت وجود در محصول نهایی منجر به پایین آمدن کیفیت می شود. به این علت که عمده مصرف خلال پسته شیرینی جات و تزئین مواد غذایی می باشد و اگر خلال پسته با پوست گلدار روی شیرینی در مقابل حرارت قرار بگیرد سوخته شده و سیاه رنگ می شود.

مشخصه های خلال پسته مرغوب

با توجه به همین فرآیند های گفته شده خلال پسته ای درجه یک و خوب شناخته می شود که تا حد امکان سبز رنگ تر، کشیده تر و بلند تر، عاری از هرگونه پوست گلدار مغز پسته و ضایعات مختلف مانند پوست پسته، فلزات، چوب و… باشد.
در صورتی که خلال ها لکه سیاه یا قهوه ای رنگ داشته باشند نشان از این است که پسته اولیه چندان با کیفیت و تازه نبوده است و ممکن است این خلال ها کمی تلخ تر باشند، با این حال اینکه کل بار عاری از هرگونه از این لک ها باشد غیر ممکن است و تا حدی وجود خلال های کمی زرد رنگ و یا با لک های سیاه رنگ قابل پذیرش است.

خلال پسته صادراتی

خلال پسته ایران به دلیل طعم عالی، رنگ بسیار سبز و روغن کافی صادارت جهانی دارد. خلال پسته محصولی لوکس و گران قیمت بوده که این امر باعث می شود تا این محصول به یکی از بهترین گزینه ها برای صادرات تبدیل شود.

شناخت این محصول با کیفیت صادراتی بسیار اهمیت دارد و اینکه چه استاندارد های باید برای خلال پسته سبز صادراتی ایران مورد توجه باشد. برای این موضوع به شرح موارد زیر می پردازیم:
1-  باید توجه داشت که خلال پسته ای که برای صادرات انتخاب می شود تازه باشد. چرا که تولیدات قدیمی علاوه بر مشکلات بهداشتی به سرعت در مجاورت هوای آزاد و همچنین نور و حرارت تغییر رنگ داده و بوی نامطبوعی می گیرند. این مطلب زمانی مشخص می شود که بار بعد از مدت ها حمل و انبارداری به مقصد رسیده است و چندان راه برگشتی وجود ندارد.
2- خلال ها باید از رطوبت کافی برخوردار باشند و این در حالی است که این رطوبت نباید از حد مجاز بالاتر برود که به وزن واقعی بار و همچنین کیفیت محصول خدشه ای وارد کند. علت اصلی این امر برای حفظ سلامت ظاهری بار در زمان جابجایی های متعدد گمرکی و حمل و نقل است.
3- متناسب با کشور هدف باید گواهی های موردنیاز برای صادرات تهیه گردند. برای مثال برای کشور های اروپایی نیاز است که حتما گواهی تاییدیه آفلاتوکسین از آزمایشگاه های معتبر اتحادیه اروپا در ایران اخذ گردد. انجام تست سم آفلاتوکسین در خلال بسیار مورد اهمیت میباشد به طوری که کشورهای اروپایی در این زمینه سختگیری های ویژه ای دارند. مقدار آفلاتوکسین مجاز برای کشورهای اروپایی از ۲ الی ۵ درصد میباشد و برای کشورهای اسیایی تا 10 درصد هم مجاز است.

همچنین تمامی استاندارد های گمرکی بر روی مدارک بار قرار گرفته باشد. عدم تهیه این مدارک و این گواهی ها برای برخی از کشور ها غیر قابل پذیرش است و بلافاصله پس از رسیدن بار به گمرک این کشور ها یا برگشت می خورد و یا در اندک مواردی کلا منهدم می گردد.
4- بسته بندی ها باید استاندارد باشند و هم بر ماندگاری محصول از نظر کیفیت تاثیر مثبت داشته باشند و هم از شکسته شدن خلال ها جلوگیری کنند.

خورده خلال پسته (زیرخلالی)

خورده خلال پسته اکثراً از غربال خلال مغز پسته به دست می آید و دارای قیمت به مراتب مناسب تر از خلال پسته دارد و گاهی اوقات مصرف کنندگان آنها را به جای خلال پسته اشتباه می گیرند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بروز شدن دستگاههای تولید خلال پسته، شاهد کاهش خطا و پرتی این دستگاهها هستیم و با کاهش این پرتی، مسلماً در تولید خورده خلال پسته هم کاهش تولید خواهیم داشت.

مصارف خلال پسته  و زیرخلالی پسته

خلال پسته و خورده آن در تزئین انواع شیرینی ها، کیک ها، دسر، بستنی و انواع غذاها استفاده می شود. از آن جایی که این خلال بر روی سایر مواد قرار می گیرد، باید دارای ظاهری مناسب و رنگ جذابی باشد. البته به شرط اینکه خلالهایی که استفاده میشود از لحاظ طعم و مزه از کیفیت خوبی بر خوردار باشد.

لازم به ذکر است که خلال فقط مختص شیرینی نمیباشد. بلکه در غذاهایی مثله زرشک پلو مرصع پلو شله زرد و تهیه سس پسته هم استفاده میشود.