مجموعه تذرو با شعار پرهیز از خام فروشی، اقدام به تولید و بسته بندی فرآورده های پسته و بادام از جمله مغز پسته در رنگها، سایزها و گریدهای مختلف نموده است. با توجه به این تنوع، باید در انتخاب نوع مغز پسته دقت کافی داشته باشید و قبل از این که بخواهید مغز پسته مورد نظر را انتخاب کنید، بهتر است با انواع آن در ایران آشنا شوید. تلاش ما بر این است که این محصولات متنوع و کاربردی را به شما معرفی نماییم.

مغز پسته و خواص آن

از نظر طب سنتی مغز پسته گرم و تر است و برای درمان کم خونی بسیار مناسب است. شما می توانید از مغز پسته به عنوان یک میان وعده خوب و مغذی استفاده کنید. علاوه بر آن پسته دارای خواص درمانی زیادی است. مغز پسته به صورت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از مغز پسته در تهیه شیرین پلو و تزئین آن استفاده می شود. در انواع کالباس ها، سوهان ها، شکلات ها، باقلوا از مغز پسته استفاده می شود. خوردن مغز پسته در سلامتی پوست و مو نقش به سزایی دارد. مغز پسته باید دارای رنگ، بو و مزه طبیعی باشد. مغز پسته باید فاقد هر گونه ماده زنده و آفت باشد.

علاوه بر مواردی که ذکر شد مغز پسته در انواع کیک ها و شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد. پسته علاوه بر اینکه به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان تزئین نیز به کار می رود. در برخی استان ها غذاهای سنتی وجود دارد که در آن از پسته استفاده می شود. در انواع سالاد ها پسته به کار می رود. پلوی مرغ و پسته، سالاد گندم و پسته، میگو و سس پسته از جمله غذاهایی است که پسته در آن به کار می رود. خواص مغز پسته به قدری زیاد است که باید حتما در برنامه غذایی خود آن را قرار دهیم.

انواع مغز پسته

ایران یکی از قدیمی ترین کشورهای تولید کننده پسته در جهان می باشد و به علت اقلیم آب و هوایی مناسب، کیفیت انواع مغز پسته ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا بسیار بالاتر می باشد. بنابراین در این زمینه ایران دارای محصولات متنوع و فرآورده های بسیار زیادی است و یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان انواع مغز پسته در سراسر جهان به شمار می رود.

با توجه به این تنوع، باید در انتخاب نوع مغز پسته دقت کافی داشته باشید و قبل از این که بخواهید مغز پسته مورد نظر را انتخاب کنید، بهتر است با انواع آن در ایران آشنا شوید.

مغز پسته گل ماتیکی

بعد از برداشتن پوست استخوانی پسته، اولین نوع مغز پسته ای که مشاهده میکنیم مغز پسته درشت گل ماتیکی محسوب می شود. این نوع پسته از شکستن پسته خندان به دست می آید.

از خصوصیات این نوع مغز علاوه بر درشتی، گلدار و لب ماتیکی و دارای ظاهری زیبا می باشد.

از این مغز در تولید سوهان، گز و بستنی سنتی استفاده می شود.

مغز پسته کال

یکی دیگر از انواع مغز پسته، مغز پسته کال است که به آن کالک یا دوپوسته هم گفته میشود.

در این نوع مغز، پوست بیرونی مغز که بیشتر قرمزرنگ است و اصطلاحا گل ماتیکی نامیده میشود، در زمان فرآوری برداشت می شود و یک مغز کاملا سبزرنگ بدست می آید.

این فرایند به روشهای خاصی انجام می شود مثلا: مغز را به مدت چند دقیقه داخل آب گرم نگه میدارند و بعد پوست رویی مغز به راحتی جدا میشود و سپس مغز را خشک میکنند که این روش برای مقدار های خیلی کم جواب میدهد و برای مقدار های زیاد توسط دستگاه هایی که مخصوص این کار ساخته شده است استفاده میکنند که برای مغز بادام نیز به کار میرود. معمولا در پوست گرفتن از مغز پسته ۱۰ تا ۲۰ درصد بستگی به نوع مغز از وزن مغز به دلیل جداشدن پوست و خشک شدن آن کم میشود که همین موضوع باعث افزایش قیمت این نوع مغز میشود. درصد زیادی از تولید این نوع مغز برای صادرات استفاده می گردد. این نوع مغز از نظر قیمت نسبتا بالا می باشد چرا که بهترین مغز پسته به شمار میرود. هر چه پسته سبزتر باشد کیفیت بالاتری دارد. این نوع مغز پسته بیشتر به کشورهای فرانسه، ایتالیا، و آلمان صادر می شود.

مغز پسته لپه

این مغز از دو نیم کردن مغز پسته گل ماتیکی یا مغز پسته دوپوسته بدست می آید و برای بستنی فروشی ها و قنادی ها بسیار مناسب و مقرون به صرفه میباشد از این جهت که دوقاب شده است. و در مصارفی که مغز پسته را برش میزنند مثل گز و سوهان و سایر مصارف میتواند مفید باشد. مغز لپه چنانچه کاملا دوقاب باشد و مغز سالم و ریز مخلوط آن نباشد بسیار شکیل و باکیفیت است.

مغز پسته لپه

مغز پسته پرک

یکی دیگر از انواع مغزهای پسته، پرک پسته است که از ایجاد برشهای نازک افقی در مغز پسته بدست می آید.

پرک پسته به دلیل اینکه هر پسته به حداقل چهار عدد پرک پسته قسمت شده، از لحاظ  ظاهری بسیار شکیل است و نسبت به مغز پسته خود را بهتر نشان میدهد.

مهمترین عوامل در تعیین کیفیت پرک عبارت است از رنگ و سایز پرک ها. پرک پسته سبز رنگ و کشیده به عنوان کیفیت مرغوب محسوب می شود. در پرک پسته پارامترهای حائز اهمیت عبارتند از رنگ سبز و درصد چربی و دارای کمترین شکستگی.
مصارف صنایع غذایی: شکلات سازی، حلوا شکری،  سوهان، تولید بستنی، قنادی و …